Szoboszlay Éva festői munkásságáról
Van az úgy néha, hogy az élet egy-egy negatív fordulata elősegíti egy
másik területen a pozitív megoldásokat, kibontakozást. Ez történt
Szoboszlay Éva esetében is, amikor sikeres és hosszú évekig tartó
restaurátori pályafutását be kellett fejeznie és alkotói pályáján más
kreatív megoldást kellett választania. Ma már - mintegy tizenöt év
távlatából - állíthatjuk, hogy nem csak pályája, de életének menete is
meghatározó fordulatot vett.

Az
1960-as
évektôl
mesterei:
Kling
György,
Fenyô
A.
Endre,
Tamás
Ervin,
Somogyi
János. 1970-1975.
Magyar
Képzômûvészeti
Fôiskola
Restaurátor
Tanszék,
mesterei:
Barcsay
Jenô,
Blaski
János,
Varga
Dezsô,
Entz
Géza.
1975-1991.
években
restaurál
táblaképet,
freskót,
sgraffitót,
mozaikot. 1991-tôl
kizárólag
festôként
dolgozik,
munkáit
egyéni
és
csoportos
kiállításokon
mutatja
be.
Természetelvû
akvarell
és
pasztell
tájképeit,
csendéleteit
a
harmónia,
a
színek
és
a
fény
ereje
hatja
át.
Képein
az
ember
és
a
természet
egysége
tükrözôdik. Egyéni
kiállításait
megnyitották:
Cifka
Péter,
Kratochwill
Mimi,
dr.
Sinkó
Katalin
mûvészet-
történészek,
Feledy
Balázs
mûvészeti
író.
Kiállításait
követôen
meghívásokat
kapott
tanulmányutakra:
London
1993,
Basel
1994,
Washington
1996. Képei
megtalálhatók
számos
hazai
és
külföldi
magángyûjteményben.
Tagja
a
Magyar
Alkotómûvészek
Országos
Egyesületének
és
a
Belvárosi
Mûvészek
Társaságának. |
Folyamatosan felívelő módon s gyorsan jelentkező szakmai eredményekkel
vérbeli festővé vált, akvarellfestővé, aki emellett igényes pasztelleket
is készít. A személyiségében mélyen benne lévő vonzalmak persze segítették
ezt a folyamatot, hiszen az akvarellfestők jellemzően természetkedvelők,
képesek a jelenségek gyors, könnyed megörökítésére s ezekkel a tulajdonságokkal Szoboszlay Éva bizony eredendően rendelkezik, mindig is vonzotta őt
a természet. Budapest belvárosának kellős közepén él, ahol ha kitekint
ablakain, az égbolt és a fák lombjai helyett szürke házfalak látványa
fogadja. Ezért, ha csak teheti - bármely évszakban - "kimenőt ad" magának
a szürke aszfalt és falak szorításából a természet világába. Az Alföldön,
a Szigetközben, a Balaton-felvidéken járva-kelve, Szepezden, Révfülöpön,
Szigligeten, a szőlőhegyeken vagy a tóparton lehet csodálni a természet
szépségeit, hallgatni a csend hangjait és dolgozni nem csak napközben,
hanem estébe nyúlóan, vagy kora hajnalban is.
Szoboszlay Éva legtöbb képét nem műteremben készíti, hanem igazi plein-air
festőként ott a helyszínen, a szabadban. Viszi magával felszerelését s
ahol megérinti őt a táj szépsége, a fényhatások, a víz nyugalma, mozgása,
nagy végtelen távlata, ott azon nyomban festeni kezd. Tájainak felfogásán,
végleges változatain ezt, pontosan ezt lehet mindig érezni: az első
élmény, benyomás frissességének, elevenségének képpé varázslását. |
Csendéletein a virágok és gyümölcsök a mindennapi élet egyszerű tárgyaival
- melyek az ember jelenlétét, közelségét sugallják - alkotnak kompozíciót.
S ha ezeket például egy ablakba helyezi, ahol a háttérben kinyílhat a tér,
akkor egészen különleges fényhatásokat is el tud érni ellenfényekkel,
surlófényekkel s a képek szemünket újabb dimenziókra nyitják rá. Ahogy ő
mondja, nem csak a természetben szeret dolgozni s ragad meg minden
lehetőséget a szabadban való festésre, de "ablak-mániás" is, ahol sajátos
festői problémákkal szembesülhet. S tegyük hozzá: külön szellemi izgalom
"székes-pados" képeinek látványa. Kitekintve a szigligeti alkotóház
teraszára, például magányos székeivel szinte emberi viszonyok, hiányok és
jelenlétek, lelkiállapotok megfestésére képes. Vagy ahogy végigtekint az
alkotóház egyik folyosóján, melynek végén megnyílik a természetbe az öreg
ajtó, nem véletlenül adja a műnek a "Vészkijárat" címet, hiszen minden
gondjából-bajából, városi bezártságából ott a kiút… A szabadba. Művei líraiak s rögtön érezzük rajtuk, hogy műfaja, technikája mesterével
van dolgunk, akinél érzékenység és felkészültség egyaránt érzékelhető.
Mert miről is van szó? Például arról, hogy hiába éli át valaki a táj adta
látvány szépségeit, hiába telik meg a lelke a látottakkal, ha képességei,
felkészültsége, eszközrendszere nem képes annak visszaadására. Nos,
Szoboszlay Éva esetében éppen azt jó látnunk, éreznünk, hogy mindkét
oldalon képes a teljességre.
Áramlik ugyanis akvarelljeiből (de pasztelljeiből is) az első élmény
intenzitása, érezni munkáin a manírtalanságot, azt, hogy a táj igézete
mennyire fontos számára. S másik oldalon képes arra, hogy egy valójában
igen bonyolult festői technikát olyan magas színvonalon alkalmazzon, ami
tiszteletet parancsol, de méginkább a nézőnek is élményt ad. Az akvarell
ugyanis nagy festői felkészültséget igénylő festői technika, hiszen ha a művész - miközben élvezi a látványt - nem dolgozik gyorsan, határozottan
és fegyelmezetten, akkor nem képes művét ott és akkor készre alkotni úgy,
hogy később ne kelljen "beavatkoznia". Márpedig
Szoboszlay Évánál tudnunk kell, hogy ő tiszta akvarelleket készít, nem
használ fedő-festéket, utólag már nem manipulálja művét, tehát képes arra,
hogy az első benyomás igézetében egyben meg is komponálja és el is
készítse képét. Ráadásul úgy használja a technikát, hogy általában nem
alkalmaz erős nedvesítést, nem vizezi túl a papír felületeit, színei így
legtöbb esetben igen erősek, intenzívek maradnak. Különös képességgel
rendelkezik a kihagyások alkalmazásában, amikor a fehéren hagyott papír-
felület kivillanásai, felvillanásai épülnek be a színek rendjébe. Így
lesznek munkái karakteresen festőiek, melyek néha egészen kivételes
kontrasztokat is teremtenek radikális fény-árnyék megoldásaikkal. Vagyis a
festő megvalósítja azt a nagyon plasztikus meghatározást, melyet Elekfy
Jenő, a XX. századi akvarellfestés egyik kiválósága így rögzített: "A
tiszta akvarell a világos színek és lágyan egymásba omló könnyű tónusok
művészete". Mert itt valóban erről van szó, hogy az alkotó képes tiszta
akvarelljeiben létrehozni ezeket az egymásba omló tónusokat, amelyek
összekapcsolódnak, összeölelkeznek, s így jön létre az egészen egyedi
művészi hatás.
Szoboszlay Éva tehát pályája újabb ívével megtalálta azt a művészi
megvalósítási lehetőség-rendszert, mely adekvát lelki tartalmaival,
világhoz való viszonyával, érzéseivel, végre a maga teljességével képes
kibontani személyiségét. Azt a személyiséget, amely a művészet céljának
nem a torz jelenségek megörökítését tartja, hanem személyes
szépség-eszményének meg- valósítását. Elemelkedve a hétköznapok
agresszívitásától a művész a nyugalomban, a természet nyugalmában és
csendjében találja meg művészete értelmét és célját, mely összefügg azzal,
hogy a körülöttünk lévő kaotikus viszonyok körülményei között számára a
harmónia, a művészi harmónia megteremtése a cél. Így történik meg az, hogy
munkáival jó szembesülnünk, hogy éppen az is a hatásuk, értelmük, hogy
megállítanak minket, hogy kiragadnak hétköznapiságunkból, hogy emócionális
hatásokat váltanak ki, hogy ünnepet varázsolnak körénk. E művekben,
akvarellekben, pasztellekben nincs semmi mesterkéltség, az alkotót nem
foglalkoztatják divatok, nála nem a stílus, hanem az ő sajátos festői
minősége a fontos. A leghétköznapibb látványhoz is úgy képes nyúlni,
közelíteni, hogy érezzük: őt ez ragadta meg s ehhez ragaszkodva nyúlt
bátran ecseteihez, krétáihoz. Mind e mögött személyisége erejét
érezhetjük, azt, hogy mindennél fontosabbak az általa megérzett értékek.
Valahogy úgy, ahogy Goethe fogalmazott:
"Tűrhető lesz minden élet,
lényeged ha megmarad,
elbírsz minden veszteséget
amíg az vagy, aki vagy."
S ezzel függ össze festészetének az a sajátos
missziója is, hogy jártában-keltében olyan látványok örökítődnek meg
ecsetje által, melyek időközben már eltűntek, ami már nincs, de ami
valamikor értékes volt és szépséggel teli. Szoboszlay Éva festészete tehát
az értékek teremtésével együtt az értékek megőrzését is felmutatja.
Mindezzel teszi értékessé életét is, s így tud örömet szerezni képei
nézőinek is. Mert kétségtelen: munkái hatnak ránk, velük haladunk, mikor
azokat szemünkkel letapogatjuk. Közben érezzük az évszakok változásait,
halljuk a szelet, még a Balaton vize is itt párolog előttünk, érezzük a
forróságot, ahogy a parasztházak oldalát élénken tűzi a Nap, az ablakokban
álló virágok között remeg a levegő… Mi is ott vagyunk, ahol ő, képes azt
éreztetni velünk amit ő érzett s minden bizonnyal ez az egyik legnagyobb
eredmény, amit egy festő elérhet.
Budapest, 2004. október
Feledy Balázs
művészeti író
Elérhetőség:
H-1052 Budapest, Fehér Hajó u. 2-6. III. 5.
06-30-324-3680, 06-1-337-8216
Egyéni kiállításai:
1993. Budapest, Hotel Hilton
Dominikánus keringő, Révfülöp, Tópart Galéria
1994. Budapest, Hotel Gellért Tea
Szalon, Szigliget, Galéria
1995. Sopron, Pannónia Galéria,
Keszthely, Goldmark Károly Művelődési Központ
1996. Budapest, OTP Galéria
1997. Gyergyószentmiklós, Tarisznyás
Márton Múzeum, Sukoró, Cultural Centre
2004. Budapest, Duna Galéria
Csoportos kiállításai:
1994. Budapest, Csontváry Terem,
Belvárosi Művészek Társasága
1995. Budapest, Csontváry Terem, M.
Képzőműv. és Iparműv. Társaságok Szöv. Budapest, Mezőgazdasági Múzeum,
Mezőgazdaság a művészetben Budapest, Grafikai Galéria 22, Tondo
Budapest, Atrium Hyatt, Belvárosi Mûvészek Társasága
1997. Budapest, OTP Bank Galéria,
Belvárosi Mûvészek Társasága, Budapest, Gál Imre Galéria, Kirchmayer
Károly szobrászművész és növendékei
1998. Budapest, Budapest Galéria,
Művészportálok, Budapest, Nádor Galéria, Belső Rajz (Országos Minirajz
Kiállítás)
1999. Hatvan, Moldvay Győző Galéria,
Utak, dûlôk védôszentjei Budapest, Nádor Galéria, Színes Rajz
(Országos Minirajz Kiállítás) Budapest, Nádor Galéria, Szék-Mű
Békéscsaba, Munkácsy Mihály Múzeum, XXXI. Alföldi Tárlat
Budapest, Nádor Galéria, Hommage a Paul Klee
2000.
Budapest, Nádor Galéria, Hal-Víz, Budapest, Nádor Galéria, Tér Rajz
(Országos Minirajz Kiállítás)
2001. Balaton, Vándorkiállítás, A
Tavak Szinei
2004. Budapest, CSILI Művelôdési
Központ, I. Kortárs Önarckép Biennálé, Pécs, Ferenczy Terem, Országos
Csendélet Kiállítás
Kiadványok:
MOL falinaptár képei 1995. Művészportálok katalógus 1998.
Országos Minirajz Kiállítások katalógusai 1998-2000. Utak, dűlők
védőszentjei katalógus 1999.
XXXI. Alföldi Tárlat katalógus 1999. Hal-Víz katalógus 2000.
I. Kortárs Önarckép Biennálé katalógus 2004.
Sajtó:
Magyar Hírlap 1993. április 10-11. Tóth Ildikó: A sors intését láttam
Magyar Nemzet 1993. június 17. Mátraházi: Restaurátorból lett festõ
Kisalföld 1995. június 8. N.M. Visszaadni a hamgulatot
Új Művészet 1998. november 22. Sinkovits Péter: Portálportré
MTV "Kirakat" magazinmûsor 64. adás Grosz Gabriella riportja |
On the painting work of Éva Szoboszlay
Sometimes a negative turn in life leads to development in other fields.
That is what happened in the case of Éva Szoboszlay when she had to end
her career as a successful restorer for long years and she had to choose a
new path in the creative field. Today we can state for sure - that from
the perspective of fifteen years - this necessary change lead to success.
Her
masters from the 1960's: György Kling, Endre Fenyô A., Ervin Tamás,
János Somogyi.
1970-1975. Her masters from the Hungarian Academy of Fine Arts,
Restoration Faculty: Jenô Barcsay, János Blaski, Dezsô Varga, Géza
Entz.
1975-1991. She restores board paintings, frescos, sgraffitos, mosaics.
1991 - She works exclusively as a painter, and displays her works at
individual and group exhibitions. Her nature based water- colour and
pastel landscapes and still lives are pervaded by harmony, and the
power of colours and light. In her pictures the unity of man and
nature is reflected.
Her individual exhibitions were opened by art historians Péter Cifka,
Mimi Kratochwill, and Katalin Sinkó, art writer Balázs Feledy.
Following her exhibitions she were invited to study in London (1993),
Basel (1994), and Washington (1996).
Her works can be found in several private collections in Hungary and
abroad.
She is a member of the Association of Artists in Hungary and the
Society of Inner City Artists. |
With fast professional results in her carrier, she had become a genuine
watercolour painter who makes demanding pastels as well. Her inborn
personality traits naturally helped this process, watercolour painters
being fond of nature characteristically. They are able to record phenomena
in a quick and easy-flowing way, so is Szoboszlay, who has been always
attracted by nature. Being an inhabitant in the very centre of the
Budapest inner city, when she looks out of her windows, she sees nothing
but bare house- walls instead of a sky or tree leaves. For this reason
whenever she can have a day off, in any season, she leaves her grey neigh-
bourhood behind and goes out to nature. Coming and going on the Great
Hungarian Plain, in the Szigetköz, on the highlands around Lake Balaton,
in the vineyards or on the lake shore, one can admire the beauties of
nature and listen to the sound of silence and work in the different
periods of the day in a flexible way, not only during daytime, but also at
sunset or at early dawn. |
Éva Szoboszlay does not make most of her pictures in the atelier, but on
location - as a real plein-air painter - in the open air. She takes her
equipment with herself and wherever the beauty of the landscape touches
her soul - the effects of the lights, the stillness or the movement of the
water, the great, infinite perspectives - she starts to paint on the spot.
That is exactly what the viewer can feel in connection with the concepts
of her pictures, on her final versions: the freshness and the vividity of
the first impressions and experiences had been transformed into pictures "by
magic". On her still lives the flowers and the fruits are made into compositions
with the simple objects of everyday life which suggests the presence and
closeness of man. And if she puts these objects in a window for instance,
where, in the background, the space can open, the creator of the pictures
can make the viewer see newer and newer dimensions, evoked by special
light effects, backlights or brush lights. As the creator puts it, she
not only likes to work in the nature and grabs every opportunity to paint
in the open air, but she is also a "window maniac", this is how she can
face special painting problems. And let us add: the view of her pictures
with chairs and benches is a special intellectual excitement. As we look
out onto the terrace of the artists' house in Szigliget, with her lonely
chairs, for instance, the artist almost can paint human relations,
absences and presences and moods. Or as she looks along on one of the
corridors of the artists' house, at the end of which the old door leading
to nature opens, she does not title the picture "Emergency Exit"
accidentally: the door is the way out of her problems, her urban
insulation; it leads into the open air.
Her works are lyrical and we can feel instantly that here we met somebody
who is the master of her genre and craft. Sensibility and preparedness
both can be felt. It is important because Éva Szoboszlay can not only
experience the beauty given by the view of the scenery, but she can also
give it back in her pictures thanks to her skills and preparedness. It is
very good to see that she is fully capable on both sides. From her
watercolours and even pastels the intensity of the first experiment
streams, we can sense no affectation on her works, and that how important
it is to her the charm of the scenery. On the other side she is able to
apply a seemingly easy, - but deeply very complicated - painting technique
on such high level which evokes respect and also gives experience to the
viewer. Watercolours require a very demanding painting technique because
if the artist - while enjoying the view - does not work fast enough in a
disciplined and determined way, he or she will not be able to finish the
work there and then without the necessity that something must be added
later. In the case of Éva Szoboszlay we have to know that she makes pure
watercolours, she does not use cover paint, she does not manipulate her
paintings afterwards, therefore she is able - under the
spell of the first impression - to compose and create the picture at the
same time. Furthermore since she usually does not apply strong moistening,
she does not make the surface of the paper too wet, her colours - in most
cases - remain very strong and intensive. She has a special ability in the
application of left-outs, when the flashes of the paper surface left white
gets integrated into the order of the colours. Hence her works become very
characteristic with radical light-shadow solutions leading to excep-
tional contrasts. So the painter's work corresponds to the plastic
definition of Jenő Elekfy, one of the prominent watercolour painter of the
20th century: "The pure watercolour painting is the art of bright colours
and light tones mildly melting into each other". That is what happens here
- in her pure watercolours - the artist is able to produce these tones
merging into each other, embracing each other and hence a quite unique
artistic impact comes into existence.
Éva Szoboszlay with a newer bend of her career had found the artistic self
expression system which is adequate to the contents of her soul, her
relation to the world and feelings and she is finally able to express her
personality in a total way. The personality who does not think that art
should focus on recording deformed phenomena but realizing the ideal of
personal beauty. Over the agressivity of everyday life, the artist finds
the meaning and goal of her art in calmness itself, the calmness and
stillness of nature which co-relates to an intention to create an artistic
harmony among the conditions of the chaotic world surrounding us. That is
why it is good for us to face her works: they stop us, grabs us out of our
everyday world, create emotional impacts, create a feast around us.
There is no affectation in her works, watercolours and pastels, the
creator does not follow trends, it is her individual painter's quality
that is important to her. That is the quality she bravely grabs with her
brushes and crayons in even the most ordinary scenes. Behind all of this,
we feel the power of her personality, that the values she had managed to
keep are the most important things for herself. Somehow in a way Goethe
expressed it:
"All lives will be tolerable,
if your essence remains,
loses will be
endurable
if the one, who you are, remains." And this is what co-relates to her peculiar painter's mission, that while
coming and going she recorded such sceneries which van- ished ever since,
do not exist anymore, but which were valuable once and full of beauty. Éva
Szoboszlay's painting hence shows the preservation of beauties beside the
creation of them. That is what makes her life valuable and that is how she
can delight the viewers of her pictures. Her works undoubtedly affect us,
we move along with them while we scan them with our eyes. Meanwhile we
feel the seasons change, hear the wind, even the water of Lake Balaton
vaporizes in front of us, we feel the heat of the sun which rays fiercely
on the sides of the rustic houses, the air trembling among the flowers in
the windows. We are also there where she is, she is able to make us feel
what she had felt and no doubt this is one of the biggest achievements a
painter can have.
Budapest, October 2004
Balázs Feledy
art critic
Availability:
H-1052 Budapest, Fehér Hajó u. 2-6. III. 5.
00-36-30-324-3680, 00-36-1-337-8216
Individual exhibitions:
1993. Budapest, Hotel
Hilton Dominican Yard, Révfülöp, Tópart Gallery
1994. Budapest, Hotel Gellért Tea Saloon, Szigliget, Gallery
1995. Sopron, Pannónia Gallery, Keszthely, Goldmark Károly
Cultural Centre
1996. Budapest, OTP Gallery
1997. Gyergyószentmiklós, Tarisznyás Márton Museum, Sukoró,
Cultural Centre, 2004. Budapest, Duna Gallery
2004. Budapest, Duna Gallery
Group exhibitions:
1994. Budapest,
Csontváry Room, Society of Inner City Artists
1995. Budapest, Csontváry Room, Association of Societies of
Hungarian Fine and Applied Arts
Budapest, Museum of Agriculture, Agriculture in the Arts
Budapest, Gallery of Graphics 22, Tondo
Budapest, Hotel Atrium Hyatt, Society of Inner City Artists
1997. Budapest, OTP Bank Gallery, Society of Inner City
Artists
Budapest, Gál Imre Gallery, Sculptor Károly Kirchmayer and his
students
1998. Budapest, Budapest Gallery, Artistportals,
Budapest, Nádor Gallery, Inner Drawing (Country Exhibiton of Miniature
Drawings)
1999. Hatvan, Moldvay Gyôzô Gallery, Patron Saints of Roads
and By-ways
Budapest, Nádor Gallery, Coloured Drawing (Country Exhibition of
Miniature Drawings) Budapest, Nádor Gallery, Chair-Art
Békéscsaba, Munkácsy Mihály Museum 31st Great Plain Exhibition
Budapest, Nádor Gallery, Hommage a Paul Klee
2000. Budapest, Nádor Gallery, Fish-Water
Budapest, Nádor Gallery, Square Drawing (Country Exhibitions of
Miniature Drawings)
2001. Lake Balaton, Travelling Exhibiton, The Colours of the
Lakes
2004. Budapest, CSILI Cultural Centre, 1st Contemporary Self
Portrait Biennale
Pécs, Ferenczy Room, Country Exhibition of Still Lives
Publications:
Pictures of MOL Calendar 1995. Catalogue of Artportals 1998.
The Catalogues of Country Drawings of Miniature Drawings 1998-2000.
Catalogue, the Patron Saints of Roads and By-ways 1999.
Catalogue of the 31st Great Plain Exhibition 1999. Catalogue
Fish-Water 2000.
Catalogue 1st Contemporary Self Portrait Biennale 2004.
Press:
Magyar Hírlap, April 10-11. 1993. Ildikó Tóth: I Saw the Warning of
Fate Magyar Nemzet, June 17. 1993. Mátraházi: A Restorer Turned
Painter Kisalföld, June 8.1995 M.N. Giving back the atmosphere
Új Mûvészet, November 22, 1998. Péter Sinkovits: Portalportrait
MTV Magazine show "Kirakat" 64th vol. A Report by Gabriella Grosz |
|